می 5, 2024

“تولد دوباره مبارک!”: زنان چینی تابوهای طلاق را کنار می گذارند تا آزادی را جشن بگیرند | چین

0

مندر یک اتاق کارائوکه پر از بادکنک، کوفته و کیک، یک زن 34 ساله با ده ها دوست در حال رقصیدن است و “تولد دوباره گذشته” خود را جشن می گیرد. این زن که با نام سوشی در شبکه های اجتماعی چین پست می گذارد، به تازگی به ازدواج چهار ساله خود پایان داده بود.

او با از بین بردن کلیشه های اجتماعی پیرامون طلاق که نشان می دهد باید احساس شرم و شکست کند، تصمیم گرفت با همه دوستانش مهمانی برگزار کند. او لباس مشکی مورد علاقه خود را از قبل از ملاقات با همسرش به افتخار “بازگشت به زندگی قبل از ازدواج” پوشید.

این جشن کمی یادآور جشن مجردی بود. روی دیوار یک بنر بزرگ قرمز آویزان بود که روی آن نوشته شده بود: «زندگی صحنه بزرگی است، پس شجاع باش و پرواز کن!» دوستانش او را با کانفتی باران کردند و دسته‌های گل به او دادند، انگار که دارند یک پیروزی را جشن می‌گیرند.

سوشی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اگر می‌دانستم طلاق اینقدر خوشحال‌کننده است، مدت‌ها پیش این کار را انجام می‌دادم!»

در Xiaohongshu، یک برنامه شبکه اجتماعی چینی اشتراک‌گذاری ویدیو، جشن‌های طلاق و محتوای الهام‌بخش درباره زندگی زنان تازه مجرد هزاران لایک به دست می‌آورد.

کامنت‌هایی مانند «تولد دوباره مبارک!» و «تبریک می‌گویم!» ویدیوی جشن طلاق سوشی را پر کرد.

یکی دیگر از بلاگرهای فشن چینی 35 ساله که با نام Wushuang پست می گذارد، در ژوئن گذشته مراسم طلاق را ترتیب داد. او از والدین و برخی از دوستانش دعوت کرد تا شاهد این شروع جدید در زندگی او باشند.

ووشوانگ در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی گفت: “شکست در ازدواج یا رابطه به معنای شکست در زندگی من نیست.”

نرخ طلاق در چین از 0.96 درصد در سال 2000 به 3.10 درصد در سال 2020 افزایش یافته است. در همان زمان، نرخ ازدواج از 6.7 درصد در سال 2000 به 5.8 درصد در سال 2020 کاهش یافت. در سال های 2016 و 2017، بیش از 73 درصد از شاکیان پرونده طلاق زن بودند. از بیش از 1.4 میلیون مورد طلاق ثبت شده، 77.5 درصد اختلاف عاطفی را دلیل اصلی ذکر کرده اند. خشونت خانگی 14.9 درصد بوده است.

تغییر دیدگاه در موضوع طلاق قابل توجه بود. از نظر تاریخی، موقعیت اجتماعی پایین زنان در چین منجر به تسلط مردان بر روند طلاق شده است. طلاق اغلب به شهرت زن آسیب می رساند، اما به شوهر سابقش آسیب نمی رساند.

این تغییر در سال 1980 شروع شد، زمانی که ثبت طلاق آسان تر شد و “از بین بردن محبت متقابل” به عنوان یک دلیل رسمی مجاز شد.

یایا چن، محقق آکادمی علوم اجتماعی شانگهای و یک فعال برابری جنسیتی، گفت که جشن های عمومی شاهدی بر تغییر نگرش در چین است.

او گفت: «جامعه به طور کلی طلاق را پذیرفته است، بخشی از آن به دلیل افزایش تعداد زنان مجرد، مجرد و افزایش آگاهی زنان از برابری جنسیتی است.

اما از آنجایی که چین با بحران جمعیتی و جمعیت سالخورده مواجه است، دولت در تلاش است تا ازدواج ها و خانواده های بیشتری را تشویق کند و میزان طلاق را کاهش دهد.

در سال 2021، دولت چین “دوره خنک کننده” را برای طلاق معرفی کرد. این امر مستلزم آن است که زوجین به عشق فرصتی دیگر بدهند و زمان روند جدایی را به این امید که نظرشان تغییر کند طولانی می کند.

وزارت امور مدنی چین گفت که هدف اصلی این است که “معرفی آستانه برای کسانی که عجولانه یا به صورت تکانشی طلاق می گیرند.”

اما دوره سرد شدن، انتقادات گسترده ای را در رسانه های اجتماعی چین برانگیخت. یک زن گفت که احساس می‌کند «به مدت یک ماه دوباره توسط کسانی که خود را صالح می‌دانند تسخیر شده است». زن دیگری گفت که این قانون “در جامعه ناآرامی ایجاد می کند.”

تعداد مطلق طلاق در سه سال گذشته کاهش یافته است، اما جمعیت شناسان به ارتباط با کاهش تعداد ازدواج ها اشاره می کنند – سال 2022 کمترین تعداد در 37 سال گذشته بود – و اشاره می کنند که نرخ طلاق در زمان بی ثباتی اقتصادی افزایش یافته است. به عنوان مثال B. در چین، در حال حاضر در حال تجربه یک تمایل به کاهش است.

دکتر دکتر می‌گوید: «برخی برای پیشرفت شغلی، تحصیلی و حرفه‌ای و برخورداری از آزادی شخصی، ازدواج را به تعویق می‌اندازند.» پان وانگ، مدرس مطالعات چینی و آسیایی در دانشگاه نیو ساوت ولز.

طلاق به عنوان رهایی از روابط شکسته، راه حلی برای مشکلات زناشویی و شروع یک زندگی جدید تلقی می شود.

روزی که سوشی به اداره امور مدنی رفت، عکاسی را برای مستندسازی نهایی طلاقش استخدام کرد. او چهره شوهر سابقش را تار کرد و آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک گذاشت. ثبت این روز شاد مهم است.

گزارش اضافی توسط هلن دیویدسون

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *