می 4, 2024

سازمان دیده بان تخلفات عدالت محکومیت قتل خبرچین سابق MI6 را بررسی می کند | کمیسیون بررسی پرونده های جنایی

0

پرونده وانگ یام، خبرچین سابق MI6 که در قتل آلن چاپلو، نویسنده و عکاس منزوی در سال 2006 محکوم شد، توسط کمیسیون بررسی پرونده های جنایی مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.

این اقدام پس از تحولات در تجزیه و تحلیل DNA پزشکی قانونی انجام شد که منجر به شکایت موفقیت آمیز علیه اندرو مالکینسون شد که محکومیت او در سال 2004 به تجاوز جنسی در ژوئیه لغو شد.

وانگ که در حال گذراندن حبس ابد است، می‌گوید مطمئن است که شواهد DNA جدید از صحنه جنایت می‌تواند به افرادی اشاره کند که او معتقد است مسئول قتل هستند.

او همچنین امیدوار است که شواهد چاپ کفش در صحنه جرم، نه او و نه چاپلو، بتواند ادعای او را مبنی بر اینکه یک باند چینی، که او با اطلاع همکارانش در MI6 در آن نفوذ کرده بود، مسئول قتل است، تأیید کند. اعتقاد بر این است که هیچ یک از DNAهای یافت شده در صحنه جرم قابل ردیابی به وانگ یا هر کسی در پایگاه داده DNA موجود نیست.

اگر شواهد جدید نشان می‌دهد که متعلق به شخص دیگری با تبار چینی است، می‌تواند ادعاهای وانگ را تأیید کند.

شواهد پزشکی قانونی که توسط گاردین مشاهده شد در مورد تعداد جفت کفش های مختلف در صحنه جرم به این نتیجه رسید که “پاسخ مطمئن… این است که می تواند پنج باشد”. سخنگوی CCRC گفت: «برنامه ای در رابطه با این پرونده دریافت شده است. در حال حاضر برای ما نامناسب خواهد بود که در مورد این برنامه صحبت کنیم یا نظرات بیشتری ارائه دهیم.”

چپلو 86 ساله در خانه متروکه خود در داونشایر هیل، در نزدیکی همپستد هیث، در شمال لندن، پس از هشدار بانکش به پلیس در مورد تراکنش های مشکوک، جسد پیدا شد. کتک خورده بود و آثار موم آب شده روی بدنش دیده می شد.

ردیابی استفاده از کارت های اعتباری دزدیده شده توسط وانگ، که در همان نزدیکی زندگی می کرد، صورت گرفت. او بعداً در سوئیس دستگیر شد. او در نامه‌ای اخیر به گاردین ادعا می‌کند که تا زمانی که پلیس سوئیس این موضوع را به او نگفت هرگز نمی‌دانست کسی به قتل رسیده است.

در محاکمه او در سال 2008، دادستان ها پیشنهاد کردند که وانگ ممکن است هنگام سرقت نامه و کارت های اعتباری از صندوق پستی خود با فون چاپلو مواجه شده و سپس وارد خانه شده و او را کشته است. در محاکمه وی، در اقدامی بی سابقه در دادگاهی در انگلیس، قاضی دستور داد که شهادت او پشت درهای بسته به نفع امنیت ملی استماع شود. هیچ خبرنگاری اجازه حضور نداشت.

در اولین محاکمه او به سرقت و کلاهبرداری محکوم شد، اما هیئت منصفه نتوانست در مورد اتهام قتل حکمی صادر کند. در دادگاه دوم او به قتل محکوم شد و به حداقل 20 سال زندان محکوم شد. او در حال حاضر در زندان هایپوینت در سافولک نگهداری می شود.

وانگ که اکنون 61 سال دارد، نوه یکی از معاونان مائو تسه تونگ و فارغ التحصیل فناوری کامپیوتر است، در سال 1992 از طریق هنگ کنگ از چین فرار کرد. او در ابتدا به عنوان محقق در کالج امپریال کار می کرد و از سال 1997 شرکت کامپیوتری خود به نام Quantum Electronics Corporation را اداره کرد تا اینکه در سال 1999 شکست خورد. او از زندان با گاردین تماس گرفت و ادعا کرد که بی گناه است. پس از بررسی مجدد این پرونده توسط گاردین در سال 2014، شاهدان جدیدی مطرح شدند.

یکی از همسایگان نزدیک چپلو بعداً در دادگاه تجدید نظر شهادت داد که مدت کوتاهی پس از قتل و وانگ قبلاً در بازداشت بود، صدای خش خش را در جلوی در خود شنید و “چاقویی زودگذر را دید.” یک مزاحم به او گفت: «به پلیس زنگ نزن وگرنه زن و بچه ات را می کشیم.» او ماجرا را به افسران گفت، اما این اطلاعات هرگز به تیم دفاعی وانگ منتقل نشد. CCRC سپس پرونده را در سال 2014 به دادگاه استیناف ارجاع داد.

شاهد دیگری نیز ظاهر شد که به دادگاه تجدیدنظر گفت که چاپلو یک بازدیدکننده دائمی از “نیمکت شلاق” در همپستد هیث بود و گهگاه با مردان جوان بانک را ترک می کرد. در سال 2017، محکومیت وانگ توسط دادگاه تجدیدنظر تأیید شد، حتی اگر شواهد علیه او، به گفته دادگاه، “کاملاً غیرمستقیم” بود.

وانگ همچنین به دادگاه قدرت های تحقیقاتی (IPT) که مسئول رسیدگی به شکایات مربوط به فعالیت های آژانس های امنیتی و اطلاعاتی است، نامه نوشته است. دادگاه نه تایید می کند و نه رد می کند که آیا در حال بررسی پرونده های فردی است مگر اینکه جلسات عمومی برگزار شده باشد.

CCRC در مورد مالکینسون مورد انتقاد قرار گرفت که در سال 2003 به تجاوز جنسی به یک غریبه در منچستر بزرگ محکوم شد و همیشه بی گناه خود را حفظ کرده بود. دادگاه تجدید نظر در ماه ژوئیه محکومیت او را پس از اینکه آزمایشات پزشکی قانونی مرد دیگری را با این جنایت مرتبط دانست، لغو کرد. رسیدگی به محکومیت و تجدید نظر وی در حال حاضر در دست بررسی است.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *