می 2, 2024

اتان کرامبلی، مادر جنیفر تیرانداز مدرسه آکسفورد میشیگان، به قتل غیرعمد مجرم شناخته شد.

0

جنیفر کرامبلی، مادر نوجوانی که در سال 2021 چهار دانش آموز را در دبیرستانی در آکسفورد میشیگان کشت، در هر چهار فقره قتل غیرعمد در یک سال مجرم شناخته شد. پرونده حقوقی جدید این آزمایشی بود برای اینکه چه کسی مسئول تیراندازی در مدرسه است.
هیئت منصفه 12 نفره بیش از 10 ساعت به بحث و تبادل نظر پرداختند. جنیفر کرامبلی در حالی که حکم خوانده می شد به دست های جمع شده اش نگاه کرد. او را با غل و زنجیر از دادگاه بیرون آوردند.
کرامبلی، 45 ساله، درخواست کرده بود بی گناه در مورد ادعاهای 30 نوامبر 2021، تیراندازی دسته جمعی در دبیرستان آکسفوردچهار دانش آموز کشته و شش دانش آموز و یک معلم زخمی شدند. او با 15 سال زندان مواجه است و جلسه صدور حکم برای 9 آوریل برنامه ریزی شده بود.
جنیفر کرامبلی اوایل این هفته از دادگاه در میشیگان اسکورت شد. (AP)
دادستان استدلال کرد که جنیفر کرامبلی مسئول این قتل بوده است، زیرا او بوده است “به شدت سهل انگاری” با دادن اسلحه به پسر 15 ساله‌اش اتان و عدم ارائه درمان مناسب برای سلامت روانش علیرغم علائم هشدار دهنده. بیش از یک هفته شهادت افسران پلیس، کارکنان مدرسه، قربانیان تیراندازی و کسانی که جنیفر کرامبلی را می‌شناختند. برای دادسرا شهادت داد.

کارن مک دونالد، دادستان کانتی اوکلند، روز جمعه در سخنرانی پایانی خود گفت: «این یک مورد نادر است که نیاز به حقایق واقعاً فاحش دارد. “این کار غیرقابل تصور را می طلبد، و او غیرقابل تصور را انجام داد و به همین دلیل است که چهار کودک مردند.”

با این حال، دفاعیات استدلال کرد که تقصیر جای دیگری است: شوهرش که به‌طور نامناسبی اسلحه را نگه داشته است. به مدرسه به دلیل عدم اطلاع آنها از مشکلات رفتاری پسرش. و خود ایتان که حمله را به تنهایی طراحی و اجرا کرد. شانون اسمیت، وکیل مدافع، گفت که این پرونده برای والدین در همه جا “خطرناک” است.

اتان کرامبلی به یک فقره تروریسم منجر به مرگ، چهار فقره قتل درجه یک و 19 مورد دیگر در ارتباط با تیراندازی دسته جمعی 30 نوامبر اعتراف کرد.
اتان کرامبلی به یک فقره تروریسم منجر به مرگ، چهار فقره قتل درجه یک و 19 مورد دیگر در ارتباط با تیراندازی دسته جمعی 30 نوامبر اعتراف کرد. (AP)

اسمیت در سخنان پایانی خود گفت: «آیا واقعاً همه والدین می‌توانند در قبال هر کاری که فرزندانشان انجام می‌دهند، مسئول باشند، به خصوص زمانی که غیرقابل پیش‌بینی باشد؟»

جنیفر کرامبلی از خود دفاع کرد و در یک لحظه قابل توجه، از اقدام خود ابراز پشیمانی نکرد.

او شهادت داد: «از خودم پرسیدم که آیا می‌توانستم کاری متفاوت انجام دهم، و این کار را نمی‌کردم.

بحث پایانی روز جمعه برگزار شد. قاضی صبح دوشنبه قانون را به هیئت منصفه توضیح داد و پس از آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به طور کلی، پرونده دادستان بر یک استراتژی قانونی غیرعادی و بدیع تکیه داشت و نشان دهنده تلاشی برای گسترش دامنه سرزنش در تیراندازی های دسته جمعی بود. و به طور خاص تر، محاکمه نگاهی صمیمی به فروپاشی یک خانواده آمریکایی در درهم آمیزی از رابطه جنسی، خشونت و بیماری روانی ارائه کرده است.

همسر کرامبلی، جیمز، قرار است در اوایل ماه مارس به همین اتهام محاکمه شود. دفاعیات جنیفر کرامبلی و دادستانی تا پایان محاکمه جیمز کرامبلی از صحبت علنی در مورد این پرونده منع شدند.

پسرش ایتان به یک فقره تروریسم منجر به مرگ، چهار فقره قتل و 19 مورد دیگر در ارتباط با این جنایت مرگبار اعتراف کرد. او سال گذشته به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم شد. او در آن محاکمه شهادت نداد زیرا وکلایش گفتند که از حق خود برای سکوت متمم پنجم استناد خواهد کرد.

جنیفر کرامبلی، مادر اتان کرامبلی، در اولین روزهای محاکمه. (AP)

در این روند چه اتفاقی افتاد؟

پرونده دادستانی علیه جنیفر کرامبلی بر سه جنبه اصلی متمرکز بود: آگاهی او از مسائل بهداشت روانی پسرش، نحوه به دست آوردن اسلحه و رفتار او در جلسه مهم مدرسه در صبح روز تیراندازی. دادستان ها سعی کردند او را مادری بی توجه نشان دهند که بیشتر به اسب هایش و روابط خارج از ازدواجش علاقه مند است تا رفاه پسرش.

اول، دادستان ادعا کرد که از بدتر شدن مشکلات سلامت روانی اتان اطلاع داشته یا باید می دانسته است. به عنوان مثال، در بهار 2021، او یک سری پیامک برای او فرستاد و به او گفت که یک روح یا شیطان در خانه وجود دارد و از او خواسته بود که پاسخ دهد، اما او این کار را نکرد. او همچنین به یکی از دوستانش پیام داد که توهمات را به پدر و مادرش گفته و درخواست کمک کرده است، اما مادرش به او خندیده است.

با این حال، کرامبلی در بیانیه‌اش گفت که متن‌های مربوط به یک روح فقط «بازی‌کردن در اطراف» اتان است، که بخشی از یک شوخی مداوم است که نشان می‌دهد خانه‌شان خالی از سکنه است. او همچنین گفت که پیامک او به یکی از دوستانش جعلی بوده و او هرگز در واقع درخواست کمک نکرده است.

«فکر می‌کردم خیلی نزدیک هستیم. صحبت می کردیم. ما خیلی کارها را با هم انجام دادیم. من به او اعتماد داشتم و احساس می کردم که دری باز دارم و او می تواند برای هر مشکلی پیش من بیاید. احساس می کردم یک خانواده سه نفره هستم.» او گفت: «ما خیلی صمیمی بودیم.

دوم، دادستان ها کرامبلی را متهم کردند که به پسرش اسلحه داده و آن را به طور نامناسب نگهداری کرده است. فیلم های نظارتی نشان می دهد او و ایتان به میدان تیر رفتند و به نوبت در 27 نوامبر 2021، چند روز قبل از تیراندازی فیلمبرداری کرد. او سپس در شبکه های اجتماعی نوشت: “مادر و پسر در حال آزمایش هدیه کریسمس جدید خود در آن روز”.
این ویدیو جنیفر کرامبلی (سمت چپ) را به همراه پسرش ایتان کرامبلی در یک میدان تیر در 27 نوامبر 2021 نشان می دهد. (AP)

مک‌دونالد در پایان گفت: “اسلحه قتل توسط والدینش به تیرانداز داده شد و آن پدر و مادر امروز در دادگاه حاضر هستند.”

اما در اظهاراتش، کرامبلی گفت که ایمن نگه داشتن اسلحه مسئولیت شوهرش است. او گفت: «فقط احساس نمی‌کردم که مسئولیت آن را داشته باشم. «این بیشتر کار او بود، بنابراین من آن را به او واگذار کردم. من احساس راحتی نکردم که قفل را به آن وصل کنم.»

در نهایت، دادستان در دیدار با کارکنان مدرسه در روز تیراندازی به عدم اقدام خود اشاره کردند. آن روز صبح معلمی یکی را پیدا کرد نقاشی ایتان که تفنگی را نشان می دهد و یک فرد خونریزی با عبارات “افکار متوقف نمی شود، کمکم کن”، “همه جا خون است” و “زندگی من بی فایده است.” خانواده کرامبلی به جلسه ای در مدرسه فراخوانده شدند و یک مشاور مدرسه شهادت داد که به والدین توصیه کرد پسرشان را از مدرسه به خانه ببرند تا به دنبال درمان فوری سلامت روان باشند.
کرامبلی ها آن روز قبول نکردند زیرا نمی خواستند کار را از دست بدهند. مشاور شهادت دادبنابراین گروه موافقت کردند که اتان را برای بقیه روز در مدرسه نگه دارند. آنها همچنین به کارکنان مدرسه اشاره نکردند که به تازگی یک اسلحه جدید برای او خریده اند یا متن های توهم آمیز قبلی او. مدت کوتاهی پس از ملاقات، نوجوان یک اسلحه گرم را از کوله پشتی خود بیرون آورد و به سمت همکلاسی هایش تیراندازی کرد و هانا سنت جولیانا، تیت مایر، مدیسین بالدوین و جاستین شیلینگ را کشت.

مک‌دونالد گفت: «فقط کوچکترین چیزها می‌توانست هانا و تیت و مدیسین و جاستین را نجات دهد و به آنها کمک کند. “فقط کوچکترین چیزها. و نه تنها این کار را نکرد، بلکه پشیمان هم نیست.»

با این حال، رئیس مدرسه شهادت داد که نقاشی‌ها را تهدیدآمیز نمی‌دانست، اگرچه او همچنین گفت که نمی‌دانست و به او گفته نشده بود که ایتان به سلاح گرم دسترسی داشته و مشکلات روحی دارد. جنیفر کرامبلی شهادت داد که جلسه مدرسه “گاهی” و “کوتاه” بود.

“ما توافق کردیم که ممکن است برای او استرس بیشتری داشته باشد که بقیه روز را از راه دور به مدرسه برود. اما هرگز زمانی نبود که از بردن او به خانه امتناع کنم.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *